Sunday, April 24, 2011

Kod E pada Makanan....

Assalamualaikum... Lama juga aku tak main blog nie... Hari ini aku nak kongsi sesuatu artikel daripada Group FB aku...

Adakah anda tahu bahawa banyak makanan segera yang kita makan mengandungi kod E tapi betul ke kod E tu haram dimakan ?
E100, E110, E120, E140, E141, E153, E210, E213, E214, E216, E234, E252, E270, E280, E325, E326, E327, E334, E335, E336, E337, E422, E430, E431, E432, E433, E434, E435, E436, E440, E470, E471, E472, E473, E474, E475, E476, E477, E478, E481, E482, E483, E491, E492, E493, E494, E495, E542, E570, E572, E631, E635, E904.
Dr.M.Amjad Khan Medical Research Institute, US Kod di atas adalah senarai kod E yang dikatakan mengandungi unsur khinzir.Menurut pihak JAKIM mengenai kod-kod E seperti yang disenaraikan, merupakan kod-kod yang digunakan di Europe. Ia terdiri daripada emulsifier, bahan pengawet, pewarna dan lain-lain. Ia boleh dibahagikan kepada dua. Satu kumpulan diketegorikan sebagai tidak kritikal dan sebahagian dikelompokkan sebagai kritikal. bahan-bahan yang tidak kritikal merupakan dari sumber chemical dan tumbuh-tumbuhan. contonya adalah seperti berikut:

Bahan pewarna E100: merupakan dari sumber tumbuhan.
E110: dari sumber chemical
E120: dari summer serangga
E140: dari sumber tumbuhan
E141: dari sumber tumbuhan Bahan pengawet
E210: benzoic acid dari sumber tumbuhan dan chemical.
E213: calcium benzoate; dari sumber tumbuhan dan chemical.
E214: Ethyl 4-hydroxybenzoate; dari sumber tumbuhan dan chemical.
E216: Propyl 4- hydroxybenzoate; dari sumber tumbuhan dan chemical.
E234: Nisin; dari sumber microbe.
E280: Propionic Acid dari sumber chemical.

Kumpulan yang kedua merupakan bahan-bahan yang kritikal. ia berkemungkinan dari sumber yang tidak halal. ia perlu dikaji sumber asalnya. contohnya adalah seperti berikut:
Bahan pewarna E153: carbon black.. Ia berkemungkinan dari sumber haiwan Emulsifier
E422: Lecithin. Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.
E432: polysorbate 20. Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.
E433: polysorbate 80. Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.
E434: polysorbate 40. Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.
E435: polysorbate 60. Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.
E436: polysorbate 65. Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.
E470: Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.
E471: Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.
E472: Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.
E473: Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.
E474: Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.
E475: Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.
E476: Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.
Terserahlah pada anda untuk menilai mana yang terbaik untuk menjadi santapan anda sekeluarga. Sukarnya menjauhi syubhah dalam dunia teknologi hari ini.

Daripada : Myzura Ismail

Sunday, November 28, 2010

Aktiviti BBQ Istimewa Raya Adilfitri dan Resepinya

Sudah lama niat aku hendak post tentang aktiviti istimewa kami ketika berhari Raya sepanjang cuti raya di kampung tercinta pada bulan lalu… hahaha… Baru hari ini hendak menulis sedikit tentang aktiviti ini… Apa yang istimewanya di sini aku akan dedahkan Resepi BBQ Special Raya atas ciptaan bersama…. Sebelum kami adakan aktiviti ini… aku dah buat kertas kerja dan aku tag kertas kerja itu di Faceboook….
AJK yang dilantik sebelum XTVT

Semua AJK yang dilantik berkumpul di rumah aku.... Aku sebagai pengarah program masa itu...

Ini resepi BBQ kami hari itu:

1. Tiga ekor ayam disembelih mengikut Syarak. Daging ayam yang halal itu dicincang 16 bahagian setiap satu. Kemudian bersihkan daging ayam tersebut degan air mutlak dan buang segala organ-organ yang tidak boleh dimakan. Hiris satu persatu bahagian daging ayam yang dicincang itu untuk memudahkan penyerapan dan masakan.
  2. Serbuk kunyit yang terlah dibuka bungkusannya.
  3. 4 batang serai yang segar dari ladang kemudian buang bahagian yang tidak diperlukan. Kemudian tumbuk dengan batu lesung.
  4. 2 sudu ketumbar dan tumbuk sehingga hancur.
  5. 2 sudu gintan putih dan tumbuk sehingga hancur.
  6. 4 bawang putih dan tumbuk sehingga hancur.
  7. 2 sudu garam secukup rasa.
  8. Potong separuh gula Melaka dan kemudian tumbuk.
  9. 1 botol sos tiram.
  10. Segenggam lada kering yang dipotong, kemudian direndam di dalam air panas sehingga lada kering kembang. Lepas itu, ditoskan dan diblend sehingga hancur.

Semua orang tunggu untuk makan... yang memasak berapa orang sahaja....

Kaedah untuk penyediaan daging ayam BBQ:
  1. Semua daging ayam tersebut disapu dengan serbuk kunyit secara satu persatu. Lagi banyak serbuk kunyit lagi bagus kerana untuk meningkatkan rasa.
  2. Campurkan bahan-bahan dari 3 hingga 9 dan kemudian sapu ke semua daging ayam tersebut.
  3. Kemudan sapukan bahan terakhir, 10 lada kering ke atas semua daging untuk memberi warna merah kemerahan ke atas daging.
  4. Selepas semuanya siap digaul perap daging tersebut dalam peti sejuk bahagian pendinginan selama satu hari atau lebih. Ini bertujuan untuk rempah yang disapu tadi dapat menyerap masuk ke dalam daging.
  5. Kalau nak tambah halia pun boleh untuk menambah rasa.

Cara memasak daging BBQ:

1. Sediakan kayu, arang, kayu, sedikit tiub getah dan ranting kayu. Jangan lupa juga pemetik api atau mancis.
  2. Sediakan juga tempat untuk membakar daging BBQ.
  3. Tumbuk serai untuk dijadikan berus minyak.
  4. Keluarkan daging-daging ayam diperap dari peti sejuk.
  5. Hidupkan api ke tasa tiub getah dan kemudian letak di kelompok ranting kayu, kemudian sedikit demi sedikit letak kayu untuk manggalakan pembakaran dan akhir sekali letak kayu arang. AMARAN: Jangan sesekali membakar kayu arang dengan minyak tanah kerana ia boleh menjejaskan kesihatan.
  6. Setalah kayu arang sudah menjadi bara,sapu minyak dengan batang serai yang telah ditumbuk ke atas jaring besi dan letakan daging BBQ tersebut di atas besi berjaring, kemudian sapu minyak ke atas daging BBQ tersebut dengan berus serai.
  7. Kawal api dengan kipas dan air. Keadaan kayu arang mestilah sentiasa berbara. Setelah masak letak ia diatas dulang.

Setelah semuanya selesai memasak, kami kumpul beramai-ramai menikmati BBQ ini dengan penuh selera. Perhhh… rasa sedapnya tidak terkata…. Sampai menjilat jari… Sesapa nak cuba resepi ini boleh sahaja... Selamat mencuba....

Semua orang dapat merasa Special BBQ Raya...

Terlaksanalah sudah XTVT Special BBQ Raya yang sudah dirancang lama.... Ucapan terima kasih kepada AJK yang terlibat secara langsung atau secara tidak langsung....

Gambar: Ikhsan daripada Facebook Ju Ina dan Ustazah Akmam....

Friday, November 26, 2010

UTM KL Bakal Ku Tinggalkan

Tamatlah sudah pengajian aku di UTM KL untuk peringkat Diploma… Dulu... Aku rasa nak sahaja cepat habis belajar di UTM KL nie… Maklumlah, kawan-kawan yang sama bath dengan aku dulu semua dah kat UTM Skudai… aku pula kena tunggu satu sem lagi untuk habis sebab aku extend… Tapi sekarang tak sangka… Cepat betul masa berlalu…. Semalam 26 November 2010 adalah peperiksaan terakhir ku di UTM KL….
Ini lah Kolej Kediaman Siswa Jaya tempat tinggal aku sepanjang pengajian diploma di UTM KL
Perpustakaan Sultanah Zanariah(PSZ).... Tempat aku lepak, belajar, tidur, main internet, pinjam buku dan tempat aku mesyuarat serta berbincang... PSZ KL dalam memori

Bila masa pula Nabil Shooting nie... Dalam cerita Mengait Bintang @ UTM KL... Banyak juga produksi buat shooting kat UTM KL nie... Cuma aku tak join jer...

Dewan Besar UTM KL... Kat sini lah tempat segala macam aktivit dan tempat aku periksa tiap-tiap sem...

Aku sempat merasa sembahyang di masjid baru UTM KL ini... Memang cantik dan selesa...

Bukan main nak merdeka ketika itu…. Alhamdulilah…. Allah permudahkan jalan aku untuk menjawab kertas terakhir aku selama aku menuntut di UTM…. Tapi terasa sayu lepas menjawab kertas peperiksaan tersebut… Lagi buat aku sayu, kawan aku Radin… Dia juga ambil periksa sama dengan aku… lepas sahaja sembahyang Jumaat, dia balik ke JB… bertambahlah lagi sayu aku… malamnya pula aku terasa bosan tak tau nak buat apa…. Sebelum aku tinggalkan UTM ini mungkin aku akan kerja separuh masa dulu di KL… Lepas sahaja aku habis kerja masa tersebut… mungkin aku kerja masa di tempat aku, di Batu Pahat… sementara menunggu permohonan kemasukan Ijazah… Insyallah, kalau ada rezeki aku nak sambung buat Ijazah di UTM Skudai pula….
Tunggu UTM Skudai!!!! Aku akan datang kepada kamu….
UTM Skudai dalam cita-cita aku... Insyallah ada rezeki aku akan sambung sini

Sunday, August 8, 2010

Ekspedisi Mendaki Gunung Kinabalu

Percaya atau tak, aku dah sampai kepuncak gunung Kinabalu tahun lalu. Pengalaman ini boleh dikira paling manis aku pernah lalui. Di bawah Program USR @ Sabah ketika itu, kami berpeluang untuk mendaki gunung yang tertinggi di Asia Tenggara tersebut. Kebanyakkan daripada kami adalah presiden-presiden persatuan, MPP dah juga lain-lain. Boleh dikatakan semua daripada kami adalah AJK MHS 2009/2010 yang sekarang ini dah tukar MTM. Pegawai daripada HEP UTM IC pun turut serta dalam pendakian ini.
Bergambar bersama keluarga angkat
Bergambar di Kinabalu Park

Pada tarikh 6 Disember 2009, kami bertolak pukul 10.00 pagi lebih dari Kampung Berangkok yang terletak di pekan Befourt , Daerah Kuala Penyu ,terus ke Kundasang dan perjalanan mengambil masa lebih kurang 4 jam untuk ke sana. Sampai sahaja di tempat kawasan Resort Kinabalu Park. Kami turun dari bas mini Bomba, kami terpegun dengan keindahan alam semulajadi di sini. Udaranya yang segar, suhu yang sungguh sejuk menjadikan kami terasa berada di tempat negara empat musim. Boleh dikatakan bila bercakap sahaja, ada kabus yang seolah-olah keluar dari mulut. Suhu di kawasan tersebut agak sejuk kerana kawasan resort tersebut berada di kawasan tanah tinggi. Tidak mustahillah ia berada pada suhu tersebut serta kawasan hutan hijau yang masih terpelihara. Gunung Kinabalu sentiasa menjadi daya tarikan para pelancong dalam dan luar negara mendaki gunung yang tertinggi di Asia Tenggara. Setelah mendapat kunci bilik masing-masing, kami terus bergerak menuju tempat penginapan dan check up . Lepas itu, petang pergi jalan-jalan cari makan di Kundasang , pergi sembahyang jamak dan melawat air panas. Malamnya pula, sambut Hari Lahir En. Sharil, dengar taklimat lepas itu pekena En. Sharil dengan tepung sehingga putih melepak dan keesokan harinya kami check out dari resort.
sembahyang jamak di masjid ini

melawat kolam air panas
mendengar taklimat daripada En. Sharil
Pada tarikh 7 Disember 2009, misi utama untuk menawan Gunung Kinabalu menjadi idaman pada para presiden-pesiden ini. Semangat menjadi semakin membara untuk menawan gunung yang tertinggi di Asia Tenggara itu dan juga menjulang lambang UTM baru di puncak nanti . Lebih kurang pukul 9.00 pagi, semua para pendaki telah mengambil kesempatan bergambar di pintu pagar Timpohan. Ekspedisi pun bermula untuk pendakian fasa pertama selepas sesi bergambar dengan ditemani oleh guided kumpulan masing-masing. Dalam hati aku berkata “Betul ker hari ni aku daki Gunung Kinabalu” “Kalau boleh aku nak cepat sampai kat Laban Rata nanti”. Aku terus bergerak meninggalkan kumpulan sedang bergambar sahaja. Kepenatan pun mula terasa selepas melepasi 500m pertama. Boleh tahan jugak cabaran untuk mendaki ini. Pada kilometer keberapa, aku tidak ingat, hujang pun mula turun. Keadaan tersebut menjadikan pendakian lebih mencabar kerana hujan menjadikan keadaan lebih sejuk. Pada masa ini, aku mendaki bersama Shafeek, Kak Shida dan Ain. Aku kesian betul tengok kak Shida dengan Ain ini sebab cepat betul mereka penat. Maklumlah mereka ini perempuan. Walaupun begitu, aku dengan Shafeek membantu mereka dengan membawa bawa barangan yang dibawa oleh mereka. Jadi kuranglahbeban yang dibawa oleh mereka.
Bergambar di depan Pintu Pagar Timpohan
Pada jarak berapa meter... yer nie... ada air terjun
Mereka nie asyik bergambar saja.... tu yang lambat sampai... hehehe
Kami terusakan pendakian dan melepasi satu persatu petunjuk aras dan kilometer sehingga tiba ke 3.5 km. Di situ kami berehat sebentar, sebelum kami sampai pada aras ini kami juga ada berhenti di beberapa shelter yang disediakan. Kita sedang berehat, ada haiwan yang meyerupai seperti tupail datang menghampiri kami ketika kami sedang menikmati sedikit coklat. Haiwan ini akan jinak dan mesra jika kita memberi makan kepada mereka. Ini boleh dikatakan pengalaman yang menyeronokan juga. Selepas itu, kami meneruskan ekspedisi. Pada 4 km lebih kami mula berpisah, aku dan Shafeek mula bergerak lebih pantas meninggalkan Kak Shida dan Ain. Kesian juga tinggal mereka berdua ini tapi tidak apa kerana mereka ditemani oleh seorang guided. Ketika hendak menghampiri 4.5 km berikutnya, Faris mula merapatkan jurang dengan kami. Boleh tahan juga stamina dia ini. Dari belakang boleh kejar kami di depan. Kami teruskan pendakian bersama-sama sehinggalah ke Laban Rata.
Aku dah nak menghampiri Laban Rata... hahaha
Shafeek posing baik masa nie
“Fuhh… Sejuk giler” itulah yang aku ungkapakan setelah sampai di Laban Rata Resort pada 6km. Mana tidaknya sepanjang pendakian berhujan sahaja. Memanglah badan terasa sangat sejuk. Sampai tangan pun terasa kaku dan kebas untuk digerakkan. Pakai berlapis pun rasa sejuk masih terasa. Tapi amat gembira dapat sampai ke Laban Rata walau pun agak terlewat dari jangkaan yang sepatutnya sampai ke aras pukul 12 tengahari. Sebelum kami bertiga sampai, sudah ada beberapa orang sampai. Kami antara orang terawal juga sampai di Laban Rata. Dari resort Laban Rata, tersergam indah lereng Gunung Kinabalu dengan air terjun yang mencurah-curah turun ke bawah. Begitu besarnya ciptaan Allah S.W.T ini. Selepas rakan-rakan lain sampai, pegawai-pegawai dari HEP sampai, kami terus makan tengahari dan check up di Gunting Lagadan. Pukul 7 malam selepas maghrib kami terus tidur kerana pukul 2 pagi akan menyambung pendakian.
Pemandangan gunung ketika hujan
Sejuk... memang badan menggigil masa nie....
Allah Maha Besar.... Aku rasa kagum dengan ciptaan Allah ini
Pada 8 Disember 2009, pukul 1.00 pagi, kami telah bangung awal untuk membuat persiapan untuk pendakian fasa yang kedua. Untuk mendaki pada aras tertinggi ini, semua aspek perlu diambil kira dari segi kesihatan, rohani, fizikal dan mental, dan juga cara pemakaian untuk menahan suhu sejuk di atas puncak nanti. Dari segi aspek keselamatan adalah perkara yang amat penting yang dititik beratkan dalam pendakaian. Sebelum memulakan pendakian fasa kedua, Ketua Keselamatan UTM, En. Faizal telah memberi sedikit taklimat seterunya menjadi ketua untuk pemanas badan para pendaki ini supaya tidak menghadapi kekejangan semasa pendakian. Pada pukul 2.00 pagi lebih, para pendaki dilepaskan satu-persatu mengikut kumpulan dan dikuti dengan guided yang bertugas. Pendakian ini pun dikira mencabar kerana mendaki dalam keadaan gelap ditambah lagi masih berada di dalam hutan. Walaupun begitu setiap pendaki telah menggunakan head light untuk menyuluh keadaan gelap tersebut. Pada ketika ini aku bersama, Shafeek, Ain, Kaze, Zeha, Husni, Kak Shida, Aimi Omar, Amir, Mirul dan guided Petrus bernama . Aku kesian betul pada siapa yang guna head light HEP. Baru sahaja berapa meter perjalanan, lampu mereka sudah malap. Kenalah tolong suluhkan. Kalau tidak suluh takut pula meraka yang perempuan ini. Hehehe
Fitri, Afdhal, Mirul dan aku bersiap sedia untuk meneruskan pendakian fasa kedua
Selepas melepasi hutan pada 6.5km lebih, kami telah memanjat permukaan berbatu. Pada tahap ini permukaan buminya berbatu dan tidak ada tumbuhan selain rumput kecil sahaja. Mamanjat permukaan berbatu pada sudut antara 60 ke 80 darjah ini antara cabaran yang perlu ditempuhi. Pada ketika ini, adalah terang bulan. Tidak pakai head light pun tidak apa kerana dapat melihat laluan pendakian. Lalunnya juga telah disediakan tali untuk mendaki. Aku, Shafeek dan Ain mula bergerak lebih pantas meninggalkan kumpulan terakhir untuk mengejar kumpulan yang berada di hadapan. Kami bertiga ketika itu dapat mengejar kumpulan di hadapan . Kami bersama Awie, Haq, Akmal, Aimi, Farah dan Fitri pada 6.8km lebih bergerak untuk menghampiri Sayat-Sayat Post. Sampai sahaja Sayat-Sayat Post, guided yang menjaga post tersebut meminta kami untuk menunjukkan kad untuk direkod kepada sesiapa yang sudah melepasi aras yang telah ditetapkan. Selepas itu, kami meneruskan perjalanan ke kilometer berikutnya.
keadaan permukaan di atas gunung (gambar masa turun)
kecuraman yang berada dalam 30 darjah... macam padang jarak padang tekukur (gambar masa turun)
Kalau ada nampak rumah kecil tu... tu lar dia... Sayat-sayat post (gambar masa turun)
Pada awal pendakaian pada permukaan berbatu ini keadaannya adalah cukup curam. Selepas beberapa kilometer permukaan curam sebantak 30 darjah lebih. Waalaupun tidak terlalu curam untuk didaki, ia memang meletihkan kerana begerak ke atas melawan graviti bumi dan ditambah lagi dengan tekanan udara yang semakin kurang. Ini menyebabkan pernafasan kita semakin cepat kerana memerlukan banyak oksigen untuk bernafas. Semakin banyak bergerak, semakin banyak oksigen yang diperlukan. Ketika dalam perjalanan ke 8 km, aku terkejut, Kaze boleh kejar kami dari belakang. Aku ketika itu, badan rasa sudah tidak larat. Sekejap-sekejap berhenti. Tapi aku agak kagum sedikit dengan stamina mat-mat salleh ini. Dengan pakai baju T-Shirt sahaja dan seluar pendek, mereka boleh potong kami pula. Aku fikir “Diorang nie tak rasa sejuk ke?” “Orang tengah sejuk giler, diorang selamber jer pakai macam tu”. Memang masa ini, tahap kesabaran diperlukan untuk sampai ke 8 km. Dalam otak aku dah fikir “Bila nak sampai nie?” tapi hati aku berkata “Jangan terlalu fikir nak sampai, buat seolah-olah kita berjalan tiada penghujungnnya” aku yakinkan diri aku supaya aku boleh sampai ke puncak nanti. Kami berjalan dan terus berjalan walaupun setiap kali berhenti berehat. Bekalan air dan coklat sahaja yang kami jamah untuk membekalkan tenaga kepada kami. Tenaga amat diperlukan pada tahap ini. Semasa aku berhenti berehat, aku capailah coklat Chebry aku di poket. Apabila digigit “ Mak oi… Keras giler coklat nie… Macam batu”. Aku baru sedar memang pada aras ini suhu amat sejuk. Kami teruskan perjalanan hingga ke 8 km.
hahaha.... nie lar dia.... 8km (gambar masa turun)
Pada 8 km “Tu macam Sofi dengan Ros… jer” kata aku pada Kaze . Hebat juga mereka. Badan kurus kering dan kecil dapat berjalan sejauh itu. Tapi akhirnya kami dapat kejar mereka juga. Kami teruskan perjalanan bersama-sama dengan mereka. Pada jarak lebih kurang 500m kami dapat perhatikan puncak Low Peak kerana ada di kalangan pendaki kami sudah sampai di puncak. Mereka yang terawal sampai di puncak adalah En. Faizal, Khairi, Iman, Aiman, Rade, Raja dan Afdhal dan mereka sampai di Low Peak pada pukul 4.00 pagi. Agaknya merekalah yang bermain-main lampu suluh dipuncak tersebut sebab kami dapat perhatikan dari bawah. Degan rasa tercabar, kami terus mendaki dan mendaki tidak kira apa jua berlaku ke atas kami. Tapi kalau dah penat pun kena berhenti juga untuk kumpul balik tenaga. Sebenarnya pada pukul 4.00 pagi di Sabah, waktu Subuh sudah masuk. Kami mendaki sehingga jam kami menunjukan pukul 5.20 pagi. Kami membuat keputusan berhenti di suatu tempat yang rata untuk menunaikan solat Subuh. Bagi aku ini pengalaman pertama sembahyang di atas batu kaki lereng puncak gunung. Menunaikan solat merupakan satu kewajipan yang harus dilakukan orang yang bergelar muslim dimana ia berada. Selepas sahaja aku menunaikan solat, aku teruskan pendakian. Ketika menghampiri puncak, kecurunan puncak tersebut boleh dikatakan berada pada sudut 50 darjah dan untuk naik ke atas haruslah meggunakan tali yang disediakan.
Tali amat diperlukan dalam situasi begini... hehehe (gambar masa turun)
Tepat sahaja pukul 6.00 pagi bersamaan pukul 7.00 pagi di semenanjung, merupakan detik bersejarah bagi aku. Akhirnya aku dapat berdiri di puncak Gunung Kinabalu dengan jayanya selepas mengharungi pelbagai halangan. Kawan-kawan aku bersama aku tadi sampai juga di puncak Gunung Kinabalu ini. Alhamdulilah, keadaan cuaca begitu mengizinkan, sehingga pancaran matahari yang terbit menerangi puncak gunung Kinabalu. Pemandangan di puncak gunung memang begitu cantik dan mempersona mata memandang. Aku tidak pernah melihat awan-awan berada di bawah puncak gunung. Sungguh menakjubkan ciptaan Allah S.W.T ini. Untuk kenang-kenangan kami telah mengambil beberapa keping gambar. Misi untuk menawan puncak Gunung Kinabalu akhirnya menjadi keyataan dan kami juga dapat menjualang nama UTM di puncak ini. Syabas kepada mereka yang berjaya berada di Low Peak ketika itu. Rasa berbaloi kepenatan mendaki gunung ini. Aku sebenarnya tidak sentuh signboard Low Peak masa tu sebab aku tak tahu. Kalau aku tahu sudah lama aku sentuh dan bergambar. Ketika itu, ramai betul orang di atas puncak. Sudah sahaja puas berada di atas puncak, kami turun ke bawah untuk member laluan kepada orang lain untuk berada di atas puncak. Pada hari yang sama, kami meneruskan perjalanan pulang sehinggalah ke pintu pagar Timpohan tanpa menginap di Gunting Lagadan.
Keadaan di atas puncak ketika matahari terbit....
Bendera Rebranding UTM dijulang di puncak Gunung Kinabalu.... bangga... bangg...
Ekspedisi berjaya setelah menawan puncak Gunung Kinabalu... semua orang gembira

Friday, April 23, 2010

Nak buat apa eah cuti sem ni?

Wah... peperiksaa akhir semesta dah habis lama dah...
Aku dah fikir dalam kepala nak kerja masa cuti ni...
Kerja dah mohon, cuma tunggu panggilan saja...
Tawakal saja sama ada dapat atau tidak dapat...
Tak tahu pula nak isi masa lapang sekarang ni...
Aku dah duduk kolej nie hampir dua minggu...
Nak berbual, melepak dan bermain dengan kawan...
Kebanyakan daripada mereka dah balik kampung....
Rasa sunyi pula mereka sudah balik...
Rasa sunyi pula kolej ni banyak yang dah kosong...
Rasa bosan pula tinggal lama di sini....

Sementara menunggu kerja sementara menanti....
Apa yang boleh buat...?
Solat...
Membaca...
Kemas bilik...
Huhuhu.... berulang-ulang aku buat pekara ni....
Timbul pula nak buat sesuatu yang baru dalam aktiviti harian...
Tapi tak tau apa?

Orang kata masa tu emas...
Masalahnya sekarang pekara apa yang boleh buat setiap hari tanpa bosan...
Bosan ni membelenggu fikiran ku...
Satu kerja pun susah nak menjadi disebabkan itu...
Payah betul nak mengatasi masalah ni...
Masalah bosan ni ke?
Yang menyebabkan aku malas belajar...
Masalah ni ke?
Yang menyebabkan aku letih.....
Huhuhu.... adakah aku kurang kuat?
Adakah aku ni cepat putus asa...?
Adakah aku ni tak berapa semangat....?

Tak sabar rasanya nak balik kampung...
Tapi aku kena cari duit dulu...
Aku cari duit untuk menampung pengajianku di UTM...
Tak mahulah terlalu menyusahkan mak di kampung...
Tak mahulah terlalu menyusahkan abang yang dah berkeluarga...
Kesian mak sebab dulu dah selalu bagi duit saku kepada aku masa sekolah....
Sampai bila aku nak menyusahkan mak aku?
Nak tak nak aku kena berdikari....
Tak apalah, biar kita rasa susah dahulu....
Kita bersenang-senang kemudian...
Allah tu Maha Adil...
Setiap sesuatu tu pasti ada hikmahnya....

Aku harap dapat lar berbuat sesuatu pekara yang baru...
Untuk isi masa lapang yang ada ni...
Atau...
Buat pekara-pekara yang lazim kita buat...
Tanpa rasa jemu dan bosan....

Tuesday, April 20, 2010

Kenapa NazriBaginda ?

Salam... macam mana aku boleh guna nama URL blog aku nazribaginda..... huhuhu... panjang kisahnya.... tapi aku cuba pendekkan kisah nie.... dulu... aku dapat tawaran untuk uruskan kemasuakn pelajar baru sesi 2009/2010 untuk Minggu Haluan Siswa (MHS).... Sebelum terlibat dengan MHS ni... aku kena pergi krusus khas untuk AJK MHS.... Aku sebenarnya malas.... hehehehe.... tapi dah kena nak wat macam mane...??? Pertama kali aku kena ikut program ikthiar hidup.... kena pula dengan ahli kumpulan yang aku anggap tak kenal... aku kena survive dengan orang2 nie.... biasa lar mula2 tak kenal lama2 jadi kenal.... dengan ada XTVT nie boleh lar aku kenal orang2 nie.... dulu aku buat muka sombong dengan orang nie sekarang tak.... tegur juga akhirnya... Misi kita orang kena pergi Taman Negara dengan mencari duit sendiri.... tak boleh mintak orang... kena kerja... pakai duit sendiri pun tak boleh... tapi kalau boleh tak nak pakai duit sendiri... sampai sebelum 6.00 petang kat sana....

Strategi kumpulan kita orang nie... target kerja kat kedai2 makan.... hahaha.. mula2 nak mintak kerja punya la takut dan segan... dalam kumpulan tu, aku cuba mulakan dulu ... kedai makan mamak.... menggeletar betul badan aku masa nak mintak kerja kat situ.... Kalau benda2 pertama kali aku buat mesti aku menggeletar.... tak tau lar kenapa??? Ada lar juga ahli kumpulan aku nie sokong aku sikit.... pemilik kedai tu pun paham dan setuju sebabnya aku tunjukan surat XTVT UTM tu kat dia... hahaha... aku orang pertama kerja kat situ.... yang lain kena cari tempat lain lar sebab dia nak seorang jer.... Kerja punya kerja dapat lah RM30 ringgit... mamak tu memang baik... sebab aku kerja bukan lah lama sangat... cuma 2 jam jer.... huhuhu

Dalam setengah hari cari duit, kita orang dapat kumpulkan dalan RM90.... nak dapat duit RM100 pun tak sampai.... dah bengung dah masing2... macam mane... duit nie nak beli tiket untuk aku, Afdal, Husni, Zeha, Acap dengan Sofi.... Per seorang baru RM 11 ringgit.... Kalau dah 6 orang RM66... tiket nie baru sampai Temerloh belum lagi tiket nak ke Taman Negara... memang merana lah masa tu... Dalam pukul 11 pagi lebih, kami terus pergi ke Pekeliling.... Husni cuba mintak abang jaga kaunter tiket bas tu bagi tiket percuma... pujuk punya pujuk... abang tu pun tak nak... Pandai juga abang jaga kuanter tu main2.... dia bagi diskaun.... RM6 ringgit.... agak boleh lar... huhuhu... Sampai jer setesen bas kat Temerloh, kita orang pergi lar check point yang diarahkan... berlari sana... berlari sini.... penat betul....

Aku tak cerita lar macam mane kumpulan aku boleh sampai kat Taman Negara.... Aku skip babak nie... terus jer kumpulan aku sampai kat Taman Negara... kami sampai dalam nak dekat pukul 10 malam macam tu kot... tak berapa ingat lar... aku ingat per jalan dari Temerloh ke Taman negara memang jauh... letih betul aku dibuatnya... Lepas makan sembahyang isyak.... kami kena berkumpul di dewan di resort tu untuk pembentangan laporan setiap kumpulan.... mas tu lar aku kena bahan.... aku satu kumpulan nie... dia orang kena cari sejarah pasal satu Muzuim... dulu muzuim tu adalah istana Sultan.... Si Florence nie panggil Sultan nie Beliau.... Aku terus lar tegur.... " Arrrh.... Maafkan saya... Untuk raja kita tak boleh sebut Beliau... kita kena sebut Baginda...."... macam tu lar aku tegur si Florence nie.... Pegawai HEP aku, En. Sharil pun tambah markah kat kumpulan aku dan dia kata kat kumpulan aku" bagus2"... bangganya aku masa tu.... macam hero lak...

Semua XTVT macam jungle traking, makan, tidur, lepak, tengok TV dibuat pada waktu pagi.... aku rasa ikut pergi Taman Negara lebih banyak tidur daripada buat XTVT... huhuhu... Petang dalam kul 3 macam tu kami kena turun pergi ke lobi utama resort untuk taklimat pinball.... wah nie buat aku seronok nie.... dah dua kali aku main benda kali nie.... adalah pengendali atau pemain yang pakar pasal pinball nie... Lepas jer dengar taklimat dia orang, kami kena berkumpul dalam kumpulan masing2.... En. Sharil suruh aku buat ape eah??? tak ingatlar aku..... Sejak aku tegur pasal perkataan Baginda tu.... Perrhh... aku kena bahan dengan En. Sharil kau2... lepas orang lain pun panggil aku baginda... lepas tu, dikaitkan lak dengan Razak Baginda... dengan Nazri Baginda.... sejak hari tu, kawan2 aku nie, panggil aku Baginda.... hahaha... benda tak aku mintak tapi dapat... pada aku ok juga untuk nama samaran.... tapi aku tak komersialkan jer... hehehehe.... Pinball kat Taman Negara nie peraturannya tak ketat.... lepas tu main kat kawasan kebun getah lak... macam perang dalam hutan lak.... aku kumpulan pertama kena lawan dengan kumpulan lain.... badan aku tak pasal2 menggigil... strategi tak ada... fuhhh... dengan kumpulan tak tau apa2.... awal2 dah kalah.... awal2 aku dah kena tembak... kumpulan aku awal dah keluar... nasib2... tak puas lak rasanya... tapi nak wat macam mane....

Kawan2 aku yang ikut pergi ke Taman Negara nie kebanyakannya adalah Presiden2 persatuan.... aku pun ada jawatan dalam persatuan aku.... sejak tu juga ada segelintir daripada mereka panggil aku Baginda.... Ada yang panggil aku Nazri Baginda.... Masa aku jadi AJK MHS, aku pegang post kesihatan.... Aku kena lar jaga budak2 tahun 1 yang baru masuk nie.... kena jaga status kesihatan dia orang.... Lepas tu, AJK2 nie panggil aku Doktor Baginda... macam2 lar dia orang.... tapi memang seronok kerja satu pasukan dengan Presiden2 dengan AJK MHS nie..... ada kenang manis dari dia orang.... dah tau payel masing2... memang tak boleh belah lar dengan dia orang.... masa pi Sabah pun sama jer.... Habis dah cerita pasal Baginda nie.... itu lah ceritanya kalau nak tahu...